بررسی ابعاد آمیخته بازاریابی تسلا موتورز

آمیخته بازاریابی تسلا

تسلا موتورز

شرکت تسلا موتورز تولیدکننده خودروهای برقی است که از سال 2003 در آمریکا فعالیت می‌کند. در اینجا به بررسی آمیخته بازاریابی (محصول، مکان، تبلیغات و قیمت) می‌پردازم.

محصولات Product

با بررسی تسلا موتورز می‌توان دریافت که محصولات تسلا در بازار خودرو، ذخیره انرژی و تولید انرژی قرار دارد.

تسلا با خودروهای برقی معروف است و خودرو برقی مدل S تسلا یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌های برقی در جهان است. بااین‌حال به‌غیراز وسیله نقلیه، اجزای محرکه و پیشرانه برای اتومبیل‌های الکتریکی تولید می‌کند، در نتیجه مأموریت و چشم‌انداز خود را در تسهیل حرکت جهان به سمت وسایل نقلیه الکتریکی و انرژی پایدار برآورده می‌کند. علاوه بر این، تسلا موتورز باتری‌هایی برای مصارف خانگی و صنعتی ارائه می‌دهد. در همین رابطه، این شرکت با خرید شرکت سولارسیتی، ترکیب محصولات خود را به صفحات خورشیدی و خدمات نصب آن‌ها گسترش داد.

محصولات تسلا موارد زیر هستند:

  • خودرو برقی
  • اجزای پیشرانه موتور الکتریکی
  • باتری‌های خانگی و صنعتی
  • پنل‌های خورشیدی

مکان Place

تسلا برای دسترسی به مشتریان مکان‌های مختلفی را در نظر گرفته است و آنها را به‌تدریج گسترش می‌دهد. در مکان‌هایی که در زیر نام برده شده است به توزیع، فروش محصولات می‌پردازد:

  • فروشگاه‌ها و گالری‌های متعلق به تسلا
  • وبسایت رسمی تسلا
  • مراکز خدمات تسلا
  • ایستگاه‌های شارژ خودرو

مشتریان می‌توانند خودروهای تسلا، صفحات خورشیدی و محصولات مرتبط را در فروشگاه و گالری‌های تسلا در مراکز خرید و مناطق دیگر بررسی کنند و همچنین می‌توانند برای تکمیل معاملات فروش از وبسایت نیز استفاده کنند. همچنین تسلا مراکز خدماتی دارد که مشتریان می‌توانند به خدمات تعمیر و نگهداری دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، مشتریان می‌توانند در ایستگاه‌های شارژ خودروهای خود را شارژ کنند.

این مکان‌ها نشان‌دهنده انتخاب‌های محدود اما استراتژیک تسلا برای تجارت است.

تبلیغات / ترویج Promotion

در این عنصر از بازاریابی آمیخته، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های ارتباطات بازاریابی تسلا در نظر گرفته شده است. این استراتژی و تاکتیک‌ها تجارت جهانی خودرو را قادر می‌سازد تا انتظارات مشتری و ارائه و توسعه برند را تحت تأثیر قراردهد. تسلا از روش‌های مختلفی برای تبلیغات خود استفاده می‌کند که در زیر آمده است:

  • بازاریابی ویروسی (مهم‌ترین روش بازاریابی تسلا است)
  • فروش توسط اشخاص (پرسنل فروش)
  • از طریق روابط‌عمومی
  • بازاریابی مستقیم

آمیخته بازاریابی تسلا در صنعت خودرو غیرمعمول است که بخشی از آن به دلیل وابستگی آن به بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی بیشترین سهم را در ارتباطات تبلیغاتی تسلا با مشتریان هدف دارد. به‌عنوان‌مثال انتشار ویدئو خودرو مدل S تسلا از طریق فیلم‌های وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود در نتیجه دیگر محصولات تسلا نیز تبلیغ می‌شود.

فروش از طریق اشخاص یکی دیگر از روش‌های دیگر است که توسط پرسنل فروش در فروشگاه و گالری‌های تسلا انجام می‌شود. علاوه بر این، تسلا از روابط‌عمومی برای مدیریت و افزایش محبوبیت استفاده می‌کند. به‌عنوان‌مثال، قراردادن اختراعات ثبت شده در جنبش منبع باز، گواهی بر تعهد تسلا برای هدایت انتقال جهان به سمت انرژی پایدار است. چنین برنامه‌هایی درک مشتری از تسلا و برند را بهبود می‌بخشد.

در روش دیگر از تبلیغات، تسلا از بازاریابی مستقیم برای فروش باتری و سیستم‌های محرکه قدرت به سایر شرکت‌های ارائه می‌دهد.

قیمت Price

شرکت تسلا از دو استراتژی قیمت‌گذاری استفاده می‌کند.

  • قیمت‌گذاری بالا Premium pricing
  • قیمت‌گذاری بازار محور Market-oriented pricing

استراتژی قیمت‌گذاری بالا بر اساس منحصربه‌فرد بودن یا ارزش بالایی است که به محصولات شرکت نسبت داده می‌شود. به‌عنوان‌مثال، مشتریان حاضرند هزینه‌های بالایی را برای خودروهای برقی تسلا بپردازند، خودروهایی که از نظر تکنولوژی بسیار پیشرفته هستند؛ بنابراین نوآوری و طراحی محصول عوامل مهمی در موفقیت این استراتژی است. علاوه بر این، تسلا با قیمت‌گذاری بازار محور برای صفحات خورشیدی و خدمات مرتبط از طریق شرکت سولارسیتی استفاده می‌کند تا رقابت خود را در صنعتی که به‌سرعت در حال تغییر است حفظ کند. تسلا در آینده ممکن است استراتژی‌های قیمت‌گذاری را تغییر دهد یا اضافه کند.

منبع: Tesla motors inc marketing mix 4ps analysis