2 نمونه از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی

بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی نخستین‌بار توسط جی کنراد لوینسون مطرح گردید. بازاریابی پارتیزانی یا بازاریابی چریکی (Guerilla Marketing) روشی نامتعارف و نامنظم در انجام فعالیت‌های تبلیغی بر مبنای یک بودجه بسیار کم است و بر روی ارزان بودن و کسب بیشترین نتیجه تمرکز می‌کند.

هدف نهایی این است که با روش‌های خلاقانه‌ای که طراحی می‌شود، مردم محصولات و برندها را به‌خاطر بسپارند.

بازاریابی چریکی شرکت 3M

این شرکت ادعا کرده پوشش نیمه شفافی را طراحی کرده است که برای مقاوم‌سازی بیشتر در برابر خرد شدن شیشه است و وقتی استفاده شود شیشه مستحکم‌تر می‌شود.

در همین راستا کمپینی را اجرا کرد. این شرکت جعبه شیشه‌ای با پوشش مخصوص خود ساخت و مقدار 3 میلیون دلار به‌عنوان جایزه در آن قرارداد. این جعبه در سال 2005 در یک ایستگاه اتوبوس در ونکوور کانادا قرار داشت و باعث شد افراد زیادی را برای شکستن شیشه ترغیب کند و در شبکه‌های مجازی نیز وایرال شود.

 صدها نفر اقدام به شکستن شیشه کردند و هیچ‌کدام موفق نبودند. این کمپین فقط یک روز اجرا شد اما پنج شبکه تلویزیونی این رویداد را پوشش دادند و همچنین در روزنامه‌های سراسر کانادا و خارج از کشور منتشر شد. تخمین زده شده است این کمپین یک میلیون دلار تبلیغ رایگان ایجاد کرد.

این کمپین یک نمایش کامل از بازاریابی چریکی بود و اینکه چگونه انجام یک کار غیرعادی می‌تواند باعث افزایش آگاهی از برند شود و درباره محصول شما در سراسر جهان صحبت شود.

بازاریابی پارتیزانی شرکت 3M

بازاریابی چریکی شرکت تسلا موتورز

یک نمونه از بازاریابی چریکی که توسط تسلا به‌صورت سهوی یا عمدی انجام شد در رویداد معرفی Cybertruck بود. همان‌طور که می‌دانیم پس از پرتاب توپ فولادی به سمت پنجره‌های “ضد گلوله” ترک خورد. در ظاهر این اتفاق در رونمایی یک خودرو فاجعه است، اما ممکن است بخشی از بازاریابی چریکی باشد، یک استراتژی غافلگیرانه یا غیرمتعارف برای تبلیغ بکار گرفته شد.

این حادثه ممکن است ناخواسته یا از پیش برنامه‌ریزی‌شده باشد، اما موردی وجود دارد که نشان می‌دهد این یک قطعه هوشمندانه بازاریابی چریکی بوده است. باتوجه‌به اینکه ایلان ماسک گفته بود 200000 سفارش از قبل برای Cybertruck ارسال شده است، این یک ضربه نبوغ بوده است. در آن زمان تسلا در حال معرفی محصول جدیدی بود و در میان طرف‌داران خودروهای پیکاپ و صنعت این نوع خودروها شناخته شده نبود و باعث شد در میان کسانی که از این شرکت و محصول جدید بی‌اطلاع هستند جلب‌توجه کند و وایرال شود. این اتفاق در ابتدا، باعث کاهش 6 درصدی ارزش سهام تسلا نیز شد.

بازاریابی پارتیزانی شرکت تسلا

منابع:

شما هم اگر مثال های بیشتری میدانید در قسمت کامنت ها ارسال کنید.