امروزه شخصیسازی وبسایت برای رفع نیاز کاربر و ایجاد جذابیت و علاقهمندی در کاربران بسیار گسترش پیدا کردهاست و وبسایتها در رقابت برای جذب بیشتر کاربر و راضی نگهداشتن آنها هستند تا درصد بیشتری از آنها به مشتری تبدیل شوند.
در این مطلب به روشهای شخصیسازی که وبسایت بلونیل bluenile.com آنها را بکاربرده است میپردازم، این روشها به کسبوکارهای اینترنتی کمک میکند تا نرخ تبدیل بازدیدکننگان افزایش پیدا کند، شما نیز میتوانید با توجه به اهداف وبسایت، حوزه فعالیت، نوع مشتریان، پراکندگی جغرافیایی از آنها استفاده کنید.
محورها | روشها |
---|---|
جذابیت محتوا | 1. انتخابهای خاص 2. راهنماهای بهبود خرید 3. راهنماهای اندازه 4. درباره ما 5. بلاگ ما را بخوانید |
ممانعت از ترک سایت | 6. پیشنهاد حمل رایگان 7. جمعآوری ایمیلها 8. تاکید بر نقاط خاص فروش |
هدفگذاری موقعیتی | 9. فروشگاه نما 10. کلیک کن و بردار 11. مناسبسازی موقعیتی 12. نسخههای چندگانه وب سایت 13. تبدیل واحد پول 14. اطلاعات تحویل |
فروش جانبی هدفمند | 15. کادوپیچی 16. آستانه تحویل رایگان 17 اقلام دارای تخفیف 18. بیمه 19. اقلام رایگان 20. توصیه اقلام جانبی |
طراحی محرک | 21. محدودیت زمان 22. محدودیت موجودی 23. افزودن به لیست آرزو 24. تعداد مشاهدهکنندگان فعلی 25. تعداد خریداران اخیر |
فروشندگی هوشمند | 26. هدفگذاری بر اساس شرایط جوی 27. تازهها 28. آخرین پیشنهادات 29. موضوعات داغ |
پیشنهادات و تخفیفها | 30. تخفیف مبلغی 31. تخفیف درصدی 32. پیشنهادات وفاداری 33. برنامههای ارجاع |
پیامدهی و کمپینها | 34. انعکاس کمپین 35. همانطور که در تلویزیون دیده شد 36. پیام خوشآمد گویی 37. فروش فصلی 38. بارگذاری هوشمند صفحات |
اخذ و بازنگری دادهها | 39. جمعآوری بازخورد 40. بهینهسازی مرور |
محور اول: جذابیت محتوا
1. انتخاب خاص
در صفحه اصلی محصولات اخیری که توسط مشتریان خریداری شده است بهصورت اسلاید قرار گرفته است که در تصمیمگیری به آنها کمک میکند.
در قسمت پایینتر صفحه اصلی دو دستهبندی مهم قرار گرفته است که انتخاب را برای مردان و زنان مشخص کرده است. For her and for him
2. راهنمای بهبود خرید
در قسمتی از صفحه اصلی دو بخش برای راهنمای خرید قرار گرفته است که بخش سمت راست برای تماس با کارشناسان فروش از طریق چت زنده و ایمیل و تماس تلفنی است و سمت چپ لینک راهنمای خرید و نکات مهم آن قرار گرفته است.
3. راهنمای اندازه
در بخش آموزش، صفحهای برای اندازهگیری سایز انگشتر قبل از خرید وجود دارد که به مشتریان کمک میکند در انتخاب خود بالاترین دقت را داشتهباشند. همچنین برای سایر محصولات نیز راهنمای اندازهگیری قرار گرفته است.
4. درباره ما
صفحه درباره ما بهصورت خیلی ساده بیان شده است همچنین اهداف، مزیت رقابتی و پشتیبانی و نحوه خرید و پاسخ به سؤالات متداول نیز قرار گرفته است.
https://www.bluenile.com/engagement-rings/blue-nile-experience
5. وبلاگ
در بخش وبلاگ مطالب مرتبط در دستهبندی مد و فشن و داستانهای مشتریان منتشر میشود که برخی از آنها عبارتاند از: تجربه ازدواج در زمان کرونا، نحوه نگهداری از جواهرات، محبوبترین جواهرات، زمانبندی خرید هدیه برای سالگرد ازدواج و … نوشته شده است. داستانها و مطالب منتشر شده توسط مشتریان باعث ایجاد ارتباط نزدیکتر میشود. https://www.bluenile.com/blog
محور دوم: ممانعت از ترک سایت
1. پیشنهاد حمل رایگان
در بالای سایت بخش هدر عبارت”Free Shipping, Free Returns” قرار گرفته است تا مزیت رقابتی ارسال رایگان و بازگشت سفارش رایگان است در هر صفحهای کاربر در حال مرور است نمایش داده شود و در خرید مصممتر شود.
همچنین در صفحه خدمات نیز توضیحات کاملی درباره ارسال رایگان ارائه شده است.
2. جمعآوری ایمیلها
کاربرانی که مدتزمان مشخصی را در سایت میگذرانند یا اگر تا آخر صفحه اسکرول کنند با پاپآپ دریافت ایمیل مواجه میشوند که برای شرکت در قرعهکشی و یا دریافت کد تخفیف 50 دلاری ایمیل خود را وارد کنند. از این ایمیلها برای بازگشت کاربر در برنامههای بازاریابی آینده استفاده خواهد شد.
نمونه اول فرم دریافت ایمیل
نمونه دوم فرم دریافت ایمیل
3. تأکید بر نقاط خاص فروش
در صفحه اصلی ۴ مزیت اصلی و خدمات خاصی که نسبت به رقبا متمایز میکند را شرح داده شده است.
- حداکثر کیفیت و درخشش محصولات
- جواهرات دستساز با بالاترین کیفیت و سبک و طراحی بیانتها
- مشاوره با متخصصان در 24 ساعت و 7 روز هفته و مهلت 30 روزه بازگشت کالا
- بیش از 150 هزار الماس رتبهبندی شده توسط مؤسسه گوهرشناسی آمریکا GIA
- ارسال رایگان در هدر سایت
محور سوم: هدفگذاری موقعیتی
1. فروشگاه نما
بلونیل برای خرید از فروشگاههای فیزیکی آدرس شعب و فروشگاههای معتبر خود را در وبسایت درج کرده است که به شرح زیر است.
با کلیک بر روی هر شعبه، اطلاعات تماس آنها نمایش داده میشود که در تصویر زیر آمده است:
2. مناسبسازی موقعیتی
تغییر شماره تماس سایت در هنگام مشاهده سایت به زبان اسپانیایی بر اساس کشور کاربر:
3. نسخههای چندگانه وب سایت و 4. تبدیل واحد پول
در هدر سایت قسمتی برای تغییر زبان و واحد پول توسط بازدیدکننده وجود دارد؛ این کار باعث میشود کاربر مطابق با واحد پولی کشور خود خرید کند و مشتریان بیشتری را در کشورهای مختلف هدف بازاریابی قرار دهد.
5. اطلاعات تحویل
باتوجهبه اینکه بلونیل به 45 کشور در سراسر دنیا به 23 نوع ارز، کالا ارسال میکند اقدام به شفافسازی و اطلاعرسانی از هزینهها و قوانین مربوط به حملونقل باتوجهبه هر کشور در صفحه خطمشیها و سیاست، قوانین کرده است. تا نرخ تبدیل به مشتری را افزایش دهد و مشتری سردرگم نشود.
محور چهارم: فروش جانبی هدفمند
1. کادو پیچی
بلونیل در خدمات خود سه نوع کادو پیچی یا بستهبندی رایگان بسیار شکیل و زیبا را به شکل زیر به مشتریان برای سفارشاتشان ارائه میدهد: جعبه و پاکت با لوگوی بلونیل
2. آستانه تحویل رایگان
همانطور که در روش ممانعت از ترک سایت گفته شد تمامی ارسالهای بلونیل رایگان هستند اما باتوجهبه تصویر زیر هرچقدر مبلغ سفارش بالاتر باشد نوع ارسال سریعتر میشود.
3. اقلام دارای تخفیف
به مناسبت سال نو میلادی، بلونیل تخفیف حداکثری تا 40 درصد بر روی برخی از محصولات خود اعمال کرده است که در تصویر زیر قابلمشاهده است.
4. بیمه
باتوجهبه اینکه کالاهای بلونیل جز محصولات لوکس و گرانقیمت به شمار میروند، مشتریان تمایل دارند جواهرات خود را در برابر آسیبدیدگی، گمشدن، سرقت بیمه کنند. بلونیل با شرکت jewelersmutual برای مشتریان آمریکایی و کانادایی (بهجز ایالت کبک) همکاری میکند.
5. توصیه اقلام جانبی
توصیه اقلام جانبی در دو صفحه هنگام خرید پیشنهاد میشود. یکی در صفحه جزئیات محصول به این صورت که محصول انتخابی با چه جواهرات دیگری ست میشود و محصولات پیشنهادی دیگر در سبد خرید که برای تمیزکردن و پاککردن جواهرات است.
توصیه محصولات مورد نیاز در سبد خرید:
محور پنجم: طراحی محرک
1. محدودیت زمان
بلونیل در کمپین فروش آخر سال با بیان اینکه فقط تا تاریخ 27 دسامبر 2020 تخفیف بر روی محصولات انتخاب شده وجود خواهد داشت و مهلت خرید وجود دارد، کمپین را اجرا کرده است؛ این باعث میشود مشتری بسیار سریع اقدام به خرید کند.
2. محدودیت موجودی
نمایش محدودیت موجودی یک محرک برای تصمیمگیری سریع است که در تصویر زیر نمونه آن آمده است: Only 1 Available
3. افزودن به لیست آرزو
تنوع محصولات در بلونیل بسیار بالاست و ابزار اضافهکردن به لیست آرزو در ذخیره کردن موارد انتخاب شده برای خرید در آینده به مشتری کمک میکند و همچنین میتواند محصولات موردنظر خود را مقایسه کند. بلونیل نیز میتواند برای بیشترین محصولاتی که در لیست آرزوها قرار گرفته است برنامههای بازاریابی اجرا کند.
4. تعداد مشاهده کنندگان فعلی و 5. تعداد خریداران اخیر
بلونیل از 2 روش شخصیسازی تعداد مشاهده کنندگان فعلی و تعداد خریداران اخیر استفاده نکرده است بلکه لیستی از محصولات که اخیراً توسط مشتریان خریداری شده است را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد که میتواند به بازدیدکنندگان در انتخاب محصولات محبوب کمک کند. این لیست نیز کارکردی مشابه محبوبترین و پرفروشترین کالاها را دارد.
محور ششم: فروشندگی هوشمند
تازهها
بلونیل برای اطلاعرسانی از جدیدترین جواهرات، دستهبندی با عنوان What’s New in Jewelry ایجاد کرده است.
آخرین پیشنهادات
بلونیل برای اطلاعرسانی آخرین پیشنهادات از طریق دریافت ایمیل عمل میکند. در زیر تصویری را نشان میدهد که برای اطلاع از محصولات جدید در ماه ژانویه باید عضو خبرنامه شد.
موضوعات داغ
در وبسایت بلونیل بخش محصولاتی که اخیراً توسط مشتریان خریداری شده را میتوان بهعنوان کارکردی از موضوعات داغ بکار برد. چرا که کاربر تازهواردشده ابتدا محصولاتی را میبیند که دیگران خرید کردهاند و پیروی از دیگران باعث میشود یک سری از محصولات همیشه ترند و داغ باشند.
محور هفتم: پیشنهادات و تخفیفها
1. تخفیف مبلغی
ارائه تخفیف مبلغی بر روی برخی محصولات، میتواند کاربران جدید و قدیمی را ترغیب به خرید کند.
2. تخفیف درصدی
استفاده از روش تخفیف درصدی به مناسبت سال نو میلادی با طراحی بنر در صفحه اصلی سایت.
3. پیشنهادات وفاداری
بلونیل برنامه ارتقاء الماس را اجرا میکند که تحت شرایط و قوانین خاصی، میتوانند هر زمان که بخواهند الماس خود را مرجوع کنند و مدلهای جدیدتری را دریافت کنند. این برنامه باعث بازگشت مشتری و خرید بیشتر و وفاداری آنان میشود.
4. برنامههای ارجاع
بلونیل طبق تصویر زیر بهازای دعوت از دوستان و بهازای سفارش مبلغی را به هر دو نفر پاداش میدهد.
همچنین بلونیل با راهاندازی سیستم افیلیت مارکتینگ افراد را تشویق میکند با استفاده از لینک اختصاصیشان بتوانند کسب درآمد داشتهباشند و دوستان خود را به خرید تشویق کنند.
محور هشتم: پیامدهی و کمپینها
1. انعکاس کمپین
سایتهایی Groupon و retailmenot کدهای تخفیف بسیاری از وبسایتها را منتشر میکنند که میتوان از اطلاعرسانی آنها استفاده کرد و انعکاس کمپینها در این وبسایتها باعث میشود کاربران بیشتر به خرید تشویق شوند. انعکاس این کمپینها مستلزم این است که محتوای سایت مقصد با اطلاعاتی که قبلاً به دست آوردهاند منطبق باشد تا فرایند خریدشان آسان شود.
2. همانطور که در تلویزیون دیده شد
بلونیل در این زمینه بسیار فعال بوده و ویدئوهای تبلیغاتی بسیاری را تولید کرده است که در تصویر زیر آمده است، برخی از این ویدئوها در کانال یوتیوب آن هم منتشر شده است.
3. فروش فصلی
بلونیل میتواند در مناسبتها مختلف فروش خود را افزایش دهد بهعنوانمثال در هنگام فصل زمستان و آغاز سال نو میلادی که در بالا نیز ذکر شد و یا در روز عشق، روز مادر، روز پدر برنامههای بازاریابی اجرا کند.
4. بارگذاری هوشمند صفحات
بلونیل به دو صورت این امکان را پیادهسازی کرد.
1. محصولاتی که اخیراً مشاهده کردید را بهصورت هوشمند در لیستی جدا در اختیارتان میگذارد.
2. نمایش محصولاتی که توسط سیستم توصیه محصولات که بر اساس محصولاتی که قبلاً مشاهده کردیم.
محور نهم: اخذ و بازنگری داده
1. جمعآوری بازخورد
بلونیل با ایجاد یک صفحه اختصاصی برای نظرات مشتریان بازخورد آنان را جمعآوری میکند؛ همچنین میتوان در صفحه فیسبوک و اینستاگرام این سایت از نظرات مشتریان آگاه شد. اما این ابزار در هنگام خروج از سایت فعال نیست.
2. بهینهسازی مرور
در صفحه هر محصول خریداران و کاربران نظرات خود را درج کردهاند و دیگران نیز با فیلترهایی که سایت در اختیار گذاشته میتوانند سؤالاتی که در ذهنشان است را با استفاده از کلمات کلیدی فیلتر کنند تا نظرات دیگران را در این باره بخوانند.
جمعبندی و نتیجهگیری
با بررسی وبسایت بلونیل میتوان به این نتیجه رسید که این شرکت با سابقه بسیار طولانی خود از سال 1999 توانسته به یک برند خیلی قوی در حوزه خود شناخته شود. این شرکت از اکثر روشهای مناسبسازی و شخصیسازی دیگری نیز استفاده کرده است که در ادامه آمده است.
امکانات دیگر سایت
- روش پرداخت متنوع: پرداخت قسطی توسط کارت اعتباری بلونیل، پرداخت از paypal
- امکان درخواست حکاکی روی جواهرات
- دسته بندی محصولات بر اساس موقعیت افراد: جشن سالگرد، فارغ التحصیلی
- دستهبندی محصولات بر اساس بودجه مشتری: محصولات زیر 100$
- استفاده از فیلتر بسیار قوی در هنگام انتخاب محصول: بر اساس قیمت، نوع الماس، شکل، رنگ، جنس، روش ارسال و…
استفاده از تمامی این روشهای لزوماً باعث نمیشود فروش افزایش پیدا کند بلکه ممکن است در نقاطی باعث نارضایتی کاربر شده و از خرید منصرف شود؛ اما بلونیل bluenile.com با طراحی سایتی که تجربه کاربری بهبودیافتهای در طول زمان دارد توانسته از این روشها باتوجهبه نیاز مخاطب، سیاستها و قوانین خود در نهایت زیبایی و سادگی بهره ببرد و در انتخاب محصول به کاربر کمک کند.
شما هم روشهای دیگری برای شخصیسازی وبسایت میدانید زیرهمین پست نظر دهید.