سلام
شاید خیلی وقته تو حوزه کسب و کار و مارکتینگ و به خصوص سئو فعالیت میکنی اما پیشرفت زیادی نداری و حتما درک درستی هم از فعالیت هایی که انجام میدی نداری.
تصور کن ساعت ها و ماه ها درحال پیاده کردن انواع استراتژی های سئو هستی و کلی تحقیقات کلمات کلیدی انجام دادی و تولید محتوا کردی اما اونها رو کسی نمیخونه و کلی هم لینک سازی کردی و نتیجه ای که باید میگرفتی رو بهش نرسیدی.
تو این یادداشت میخوام درباره یکی از دلایلی که چرا کلی وقت و سرمایه هزینه میشه اما نتیجه ای گرفته نمیشه صحبت کنم.
ممکنه توی خیلی از دوره های شنیده باشی که میگن رفتار کاربر رو درک کن و ببین به چه چیزهایی تمایل داره که من هم موافقم ولی فقط وقتی جواب میده که فقط مشتری میدونه چه نیازی داره و اون رو سرچ میکنه اما برنده کسی هست که علاوه بر اون سعی کنه مشتریانی رو پیدا کنه که نمیدونن به اون محصول نیاز دارن و اینجاست که از نظر من خودشناسی قدمی هست که باید قبل از شناخت مشتری انجامش بدی.
خودشناسی شاید خیلی کم اهمیت باشه اما اگر ندونی چطور تصمیم گیری میکنی قطعا نتیجه ای هم نخواهی گرفت. تو باید بدونی آرزوهات، اهدافت و غرایزت چه چیزهایی هستن و در مورد هر کدومش چه احساسی داری. حالا وقتی درحال تحقیق درباره مشتریت هستی ببین اول خودت با خرید اون محصول باعث کاهش دردها یا رسیدن به آرزوهات میشن یا نه البته که باید با خودت صادق باشی
تصور کن با خرید آیفون چه احساسی داری؟ احساس برنده بودن، تایید اجتماعی یا مثلا وقتی یک وسیله آرایشی میخری در واقع داری به احساس جوان ماندن بیشتر یا مانعی برای پیرشدن پاسخ میدی
حالا این سناریو رو تصور کن که فردی دنبال عطری مردونه یا زنونه میگرده و حتی اسمش رو هم میدونه و شروع میکنه به جستجو و سایتهای مختلفی رو هم بررسی میکنه همه در مورد ویژگیهای اون نوشتن اما از بین اون سایتها کسی برنده است که احساس و تجربه ای رو برای مشتری خلق کنه به عنوان مثال کافیه محتوایی با ماهیت زیر برای ذهن کاربر متصور بشه:
تنها عطری که بلههای بیشتری خواهی گرفت و دیگران کمتر در برابر تو مقاومت میکنن!
با این محتوا کاربر احساسات مختلفی رو تجربه خواهد کرد مثلا:
- در میان دوستان و همکاران بیشتر دیده خواهد شد
- در قرارهای کاری شخصی مطمئن و با اعتبار جلوه میکند
- اگر این عطر رو مصرف نکنه مثل همه مردم عادی خواهد بود
- نه های بیشتری خواهد شنید (ترس از نه شنیدن)
به نظرت خودشناسی و شناخت مشتری چقدر در کسب رتبه یک گوگل تاثیرگذار هست؟